Brussel wil strengere gedragsregels voor grote techbedrijven
De Europese Commissie wil strengere gedragsregels opstellen voor grote techbedrijven zoals Google, Facebook, TikTok en Twitter. De platforms moeten in de toekomst beter laten zien hoe ze bepalen wat hun gebruikers te zien krijgen.
Zo moeten ze gebruikers bijvoorbeeld beter informeren waarom zij bepaalde advertenties voorgeschoteld krijgen. Zo wordt zichtbaar of deze platforms serieus werk maken van de strijd tegen nepnieuws en desinformatie, aldus de Europese Commissie.
Over de zogeheten algoritmes die grote internetplatforms gebruiken om berichten, filmpjes en ander materiaal te rangschikken is al langer veel te doen. Ze zijn erop gericht de aandacht van gebruikers zo lang mogelijk vast te houden. Daarom krijgen zij vaak materiaal te zien dat sensationeel is en bij hun opvattingen past.
De commissie maakte in 2018 al afspraken met grote techbedrijven en online adverteerders, maar die vrijwillige gedragscode volstaat niet langer. Nepnieuws nam tijdens de coronacrisis flink toe en bleek levensgevaarlijk, zegt verantwoordelijk commissaris Vera Jourová.
De code moet daarom worden aangescherpt, vindt de commissie. Die loopt dan vast vooruit op de wetgeving voor internetplatforms waaraan het dagelijks bestuur van de Europese Unie werkt. Het kan nog wel een jaar of twee duren voor die van kracht wordt. Komend najaar moet er een eerste ontwerp van de nieuwe gedragscode liggen.