NS wil met kortingen reizigers verleiden om weer voor de trein te kiezen
De NS wil door kortingen te geven op treinkaartjes reizigers weer terug in de trein krijgen. Ook komt de vervoerder met nieuwe abonnementen voor werkgevers, die de NS vanaf de zomer stapsgewijs wil lanceren.
"Door corona is er een aanzienlijk deel van onze vaste reizigers die nu niet voor de trein kiest", legt bestuurslid Tjalling Smit uit. Het is voor de NS topprioriteit om hen weer terug in de trein te krijgen, zegt hij.
"Dat doen we door onze dienstregeling op te schalen en door in te zetten op druktespreiding zodat reizigers een comfortabele reis hebben. Met deze nieuwe treinkaartjes maken we voor veel mensen de trein weer aantrekkelijk. Niet alleen voor forensen, maar ook voor dagjesreizigers."
Zo introduceert de NS drie nieuwe kaartjes voor in de daluren, die ook bij andere treinvervoerders gebruikt kan worden. "We willen na corona afscheid nemen van de hyperspits en voorkomen dat iedereen op hetzelfde moment de trein neemt. Daarmee blijft spreiden van reizigers belangrijk", aldus Smit. Het gaat om een vroegboek-dalticket, een zesrittenkaart en het nieuwe groepsticket.
Voor werkgevers, die abonnementen afsluiten voor hun medewerkers, zijn de reisproducten aangepast op het nieuwe reisgedrag. "Voorheen reisden veel mensen vijf dagen per week naar hun werk en konden wij daarom met vaste tarieven werken", vertelt Smit. "Omdat we nu weten dat thuiswerken een blijvertje is, willen werkgevers alleen betalen voor ritten die ook daadwerkelijk gemaakt worden."