Ziggo móét vrije modemkeuze aanbieden
Ziggo moet vanaf 28 mei 2021 vrije modemkeuze aanbieden aan klanten. Dat meldt de techwebsite Tweakers. De Geschillencommissie legt deze maatregel op naar aanleiding van een klacht.
De maatregel houdt in dat alle klanten van VodafoneZiggo in ieder geval hun eigen modem mogen gebruiken, want 'op het punt waar een verbinding een huis binnenkomt is een netwerk eigendom van de klant'.
Geschillencommissie Telecommunicatiediensten
De consument pleitte in de zaak, die in oktober 2020 van start ging, dat hij een eigen modem en router kon gebruiken op zijn Ziggo-aansluiting. De Geschillencommissie oordeelt nu dat Ziggo dit inderdaad moet faciliteren en op de website moet uitleggen 'hoe je een eigen modem/router op de coax-aansluiting aansluit'.
'Een essentiële functie in het Ziggo-netwerk is'
Hoewel VodafoneZiggo vorig jaar nog stelde dat hun eigen modem 'een essentiële functie in het Ziggo-netwerk is’, moet je vanaf eind mei dus wel een eigen modem kunnen gebruiken. Bij KPN is dit overigens al wel mogelijk.