Werknemer en werkgever botsen vaker: 'Conflicten over thuiswerken en loonoffers'
Het aantal werknemers en werkgevers dat ruzie met elkaar heeft, is fors toegenomen. Het aantal arbeidsconflicten steeg de eerste maanden van dit jaar met maar liefst 33 procent, schrijft De Telegraaf.
Dat is een opmerkelijke ontwikkeling omdat juist het aantal ontslagen 10 procent lager ligt dan dezelfde periode vorig jaar. De steunmaatregelen van de overheid doen dus hun werk, toch ziet verzekeraar Interpolis het aantal rechtshulpverzoeken fors toenemen.
Coronagerelateerde conflicten
'We zien als gevolg van de coronacrisis heel nieuwe soorten conflicten ontstaan. Werknemers van wie gevraagd wordt naar kantoor te komen, maar dat niet zien zitten vanwege besmettingsrisico. Of het niet eens zijn met het andere werk dat ze vanwege corona krijgen aangeboden. Ook verzoeken van de werkgevers tot het doen van loonoffers of uitstel van vakantiegeld, zorgen voor conflicten', zegt René Voets, directeur Bedrijven bij Interpolis.
Bij horeca, reisbranche, evenementenbranche, en andere sectoren waar de coronacrisis hard heeft toegeslagen, ziet de verzekeraar de meeste arbeidsconflicten.