Omzet Facebook fors gestegen door verkoop van advertenties
Facebook heeft in het eerste kwartaal van dit jaar flink meer geld aan advertenties verdiend. Dat leidde tot een flinke groei van de omzet en een winst die net niet verdubbelde, blijkt uit kwartaalcijfers van het bedrijf.
Niet alleen verkocht het bedrijf meer online reclames voor zijn sociale netwerken Facebook en Instagram, de prijs die bedrijven voor een advertentie betaalden steeg ook aanzienlijk.
De totale omzet van Facebook kwam uit op 26,2 miljard dollar (bijna 21,6 miljard euro), waarvan 25,4 miljard dollar uit advertenties kwam. In beide gevallen was dat een stijging ten opzichte van vorig jaar van net geen 50 procent. De prijs van advertenties steeg met een derde ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar en Facebook plaatste 12 procent meer reclame.
Facebook verwacht dat de omzet de rest van dit jaar ook zal stijgen vanwege de prijs van advertenties. Het bedrijf zoekt daarom naar meer plaatsen om advertenties kwijt te kunnen. Zo werd onlangs bekend dat Instagram advertenties gaat plaatsen in Stories, de korte filmpjes die 24 uur te zien zijn voor ze verdwijnen.
Aantal gebruikers van Facebook-apps nam toe
Onder de streep hield Facebook 9,5 miljard dollar over tegen 4,9 miljard dollar begin vorig jaar. Ook het aantal gebruikers van Facebooks-apps, naast Facebook en Instagram ook chatapp WhatsApp, nam toe. Dagelijks maakten een kleine 1,9 miljard mensen in maart gebruik van een app van Facebook, maandelijks gaat het om ongeveer 2,9 miljard mensen.
Facebook verwacht verder iets meer geld uit te geven dan het eerder verwachtte voor dit jaar. Dat komt onder meer door investeringen in personeel en nieuwe hardware voor bijvoorbeeld virtual reality.