'AfterPay sluit ogen voor fraude en beschermt consumenten niet'
Achterafbetaaldienst AfterPay maakt oplichting met bestellingen te gemakkelijk, vindt de Consumentenbond. De vereniging die opkomt voor de belangen van de Nederlandse consumenten heeft AfterPay daarvoor al vaker op de vingers getikt, maar de betaaldienst slaat het advies van de Consumentenbond in de wind om een eenvoudige extra beveiligingslaag toe te voegen om identiteitsfraude tegen te gaan.
Volgens het onderzoek van Consumentenbond laat AfterPay fraudeurs hun gangetje gaan. Ook die andere achterafbetaaldienst Klarna werd enkele weken geleden onder druk gezet om consumenten beter te beschermen, maar zou intussen wel voor meer veiligheid hebben gezorgd. Wat houdt AfterPay tegen? 'Het betaalsysteem houdt vol dat ze hun beveiliging op orde hebben.'
'Probleem al járen bekend'
Hoe kunnen oplichters AfterPay misbruiken? 'Het is doodsimpel om iets te bestellen op naam en adres van een ander, om daarna het bezorgadres te veranderen', meent de Consumentenbond. 'AfterPay kent dit probleem al jaren, maar doet er niets aan. Daardoor kregen honderden consumenten afgelopen jaar een rekening voor producten die ze niet hebben besteld.'
AfterPay stuurt de rekening voor een besteld product eerst naar het e-mailadres dat werd opgegeven. Wanneer de betaling niet komt, stuurt de betaaldienst een papieren aanamning naar het opgegeven factuuradres. De oplichting komt daardoor pas na enkele weken aan het licht.
Betalen voor wat je niet hebt besteld?
Gedupeerden van bestelfraude moeten zelf hun onschuld bewijzen: 'AfterPay stelt dat als je kunt aantonen dat je niets besteld hebt, je rekening wordt vernietigd. Maar ook de manier waarop je dat moet bewijzen, kan volgens ons niet door de privacybeugel. Het levert consumenten meer stress op, naast het idee dat hun adres zomaar werd gebruikt', stelt de Consumentenbond.
De meeste slachtoffers waren zelf niet eens gebruiker van de betaaldiensten. 'Ze schrikken wanneer ze plots een rekening van tientallen tot vele honderden euro’s krijgen. En daar komen dan nog enkele tientjes aan herinneringskosten bij.'
'Persoonsgegevens moeten afstaan als slachtoffer is ook niet oké'
Volgens de Consumentenbond is het te moeilijk om zo’n rekening te laten schrappen. Het feit dat je als gedupeerde zelf in actie moet komen en de fraude moet melden aan AfterPay of Klarna, terwijl de bestelfraude veelal te wijten valt aan de beperkte veiligheid van de betaaldienst, is verwerpelijk.
'Afterpay verzoekt je bij je melding ook aangifte te doen bij de politie en wil daar graag een kopie van ontvangen. Klarna gaat een stap verder en eist dat je aangifte doet en deze aangifte naar Klarna opstuurt, anders wordt de vordering niet geschrapt. Je moet dus je onschuld aantonen, terwijl dat niet zou hoeven.'
De Consumentenbond heeft ook de Autoriteit Persoonsgegevens op de hoogte gebracht van het feit dat je als consument en slachtoffer wordt gedwongen om je persoonsgegevens af te staan. 'Dat lijkt ons niet in de haak.'
Bescherming tegen identiteitsfraude?
De vraag is nu of AfterPay alsnog gehoor geeft aan de oproep van de organisatie om de dienst te beveiligen. 'Dat kan heel eenvoudig, met bijvoorbeeld een extra verificiatiestap.'
In tussentijd kan je als consument niet voorkomen dat een crimineel jouw adres misbruikt. Volgens de Consumentenbond hoef je echter 'niet al te erg te schrikken' als je een spookfactuur van AfterPay of Klarna ontvangt, voor een bestelling die je niet zelf hebt geplaatst. 'Beide bedrijven hebben een fraudeteam dat gewend is vragen over dit soort onterechte betaalherinneringen af te handelen. Zoek contact met het juiste team en laat hen de rekening(en) schrappen.'