Klant met woekerpolis van Aegon hoeft provisiekosten niet te betalen
Een klant van verzekeraar Aegon hoeft de in rekening gebrachte provisiekosten voor een woekerpolis niet te betalen. Dat heeft het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) bepaald in een zaak die de klant had aangespannen. Volgens de geschillencommissie van de Kifid heeft Aegon die kosten niet duidelijk vermeld in de productdocumentatie en is de klant dus niet akkoord gegaan met die kosten.
De klagende consument sloot in 1993 een zogeheten beleggingsverzekering af bij Aegon die in 2013 werd beëindigd. Bij het afsluiten was de verzekeraar nog niet verplicht om consumenten te informeren over de hoogte van de kosten of de gevolgen van die kosten voor het beleggingsresultaat.
Weinig vermeld over provisiekosten
Desondanks meent de geschillencommissie dat Aegon zo weinig had vermeld over provisiekosten, dat de klant daar niets over kon weten. In een eerder uitspraak besloot Kifid al eens dat consumenten niet de dupe mogen worden van het moedwillig weinig informatie geven.
Volgens de klant was de eindwaarde van de beleggingsverzekering door de provisiekosten 11.000 euro te laag. Aegon moet van de geschillencommissie nu een nieuwe berekening van de eindwaarde maken waarbij de provisiekosten buiten beschouwing worden gelaten. Aegon kan nog wel in beroep tegen de uitspraak.