Pakketje achterlaten in de schuur? Dit gaat er veranderen bij PostNL
PostNL is momenteel bezig met de uitrol van een nieuwe werkwijze waarbij pakketjes bij afwezigheid op een afgesproken plek rondom het huis worden achtergelaten. Pakketten kunnen worden gedropt bij een PostNL-punt, maar dus ook in de schuur, garage of bij je buren.
NU.nl schrijft dat het postbedrijf met succes een proef heeft afgerond. Het is de bedoeling dat de werkwijze stapsgewijs wordt uitgerold in het hele land en dat het eind mei operationeel is
'Fijner en sneller'
Een woordvoerder verklaart tegenover de nieuwswebsite dat de bezorging van pakketten sneller kan. Ook zou de nieuwe werkwijze 'fijner' zijn voor zowel de bezorger als de ontvanger.
Hoe werkt het?
Je kunt via je PostNL-account op de website of in de app aangeven waar de bezorger het pakketje kan achterlaten als je niet thuis bent. Je hebt daarbij drie opties:
Bij een PostNL-punt;
Bij de buren;
Of op een afgesproken plek
Wat wordt er bedoeld met een een 'afgesproken plek'?
Dit houdt in dat het pakketje kan worden achtergelaten op een plek rondom het huis waar het veilig en droog staat. De bezorger moet er uiteraard ook makkelijk bij kunnen. Dit kan dus een plek zijn in de tuin of in de garage, maar ook in de schuur.
Hoe zit het met de aansprakelijkheid?
De woordvoerder meldt dat mensen hun vaste bezorger wel eens vragen om een pakketje op een specifieke plek achter te laten als ze niet thuis zijn. Het bedrijf wil dit echter niet omdat er een ''discussie over de aansprakelijkheid kan ontstaan'. Bij de nieuwe werkwijze stemmen mensen van tevoren zelf in met de genoemde locatie.
PostNL-account? Dan geen briefjes meer in de brievenbus
PostNL stopt daarnaast met het achterlaten van briefjes in de brievenbus bij klanten met een PostNL-account die niet thuis zijn. Inmiddels hebben meer dan zes miljoen mensen een account bij het postbedrijf. Het briefje zal voortaan digitaal te zien zijn.
Radar berichtte eerder over pakketbezorgers die niet aanbellen en gelijk een briefje in de brievenbus doen. Er wordt nog altijd veel over geklaagd. Wat zegt PostNL hierover?